hetes jég

hetes jég

In Memoriam Dr. Legenyei György, Jenőke, Ali papa

"elhull a virág, eliramlik az élet"

2018. szeptember 01. - mackó manó

Hát elmentél, Jenőke, Ali papa, kedves, kedves Gyurikám.

Most, hogy elindultál a leghosszabb útra, ami az embernek adatik, verseket, vagy csak emlékeztetőül részletet küldök neked, hisz úgyis ismered mind. Nem is föltétlenül olvasgatás gyanánt, hiszen odaát már minden másként zajlik. Előtted már nyitva áll a Világ Verses Könyve, hanem inkább csak úgy, ahogy te is hoztad nekünk a szebbnél szebb, vagy találónál találóbb verseket, melyek szebbé tették a végén a napot.

Nem búcsúzunk. Velünk vagy, amíg vagyunk. 

 

Kosztolányi Dezső – Őszi reggeli

Ezt hozta az ősz. Hűs gyümölcsöket
üvegtálon. Nehéz, sötét-smaragd
szőlőt, hatalmas, jáspisfényü körtét,
megannyi dús, tündöklő ékszerét.
Vízcsöpp iramlik egy kövér bogyóról,
és elgurul, akár a brilliáns.
A pompa ez, részvéttelen, derült,
magába-forduló tökéletesség.
Jobb volna élni. Ámde túl a fák már
aranykezükkel intenek nekem.

 

Pilinszky János – Őszi vázlat

 hallgatózó kert alól
a fa az űrbe szimatol,
a csend törékeny és üres,
a rét határokat keres.

Riadtan elszorul szived,
az út lapulva elsiet,
a rózsatő is ideges
mosollyal önmagába les:

távoli, kétes tájakon
készülődik a fájdalom.

 

József Attila – Ősz

(...)

Itt-ott kedvetlen, lompos, sárga lomb
tollászkodik és hosszan elborong.
A kövön nyirkos tapadás pezseg.

Batyuba szedte rongyait a nyár,
a pirosító kedvü oda már,
oly váratlanul, ahogy érkezett.

Ki figyelte meg, hogy, mig dolgozik,
a gyár körül az ősz ólálkodik,
hogy nyála már a téglákra csorog?

 

Tudtam, hogy ősz lesz s majd fűteni kell,
de nem hittem, hogy itt van, ily közel,
hogy szemembe néz s fülembe morog.

*

Csak azt árulja el valaki, hogy e csekélyke létben mi részesként miénk, ha már nem leszünk, mivé lesz a kedvesség, a szeretet, a humor, a játék, az alkotás, a tudás és a szárnyaló képzelet, hogy épülnek be szilárd támaszul a fény és a sötét, a jó és a rossz, a szép és a csúf   világának rendíthetetlen talapzatába, vagy minden csak illúzió, ahogy 'a lepke vígan táncolt a napon, és nem is sejtette, hogy ő Dzsuang Dszi'.

*

Szabó Lőrinc:

Dzsuang-Dszi álma

Kétezer évvel ezelőtt Dsuang Dszi, 
a mester, egy lepkére mutatott. 
– Álmomban – mondta, – ez a lepke voltam 
és most egy kicsit zavarban vagyok.

– Lepke, – mesélte, – igen, lepke voltam, 
s a lepke vigan táncolt a napon, 
és nem is sejtette, hogy ő Dsuang Dszi… 
És felébredtem… És most nem tudom,

most nem tudom, – folytatta eltünődve, – 
mi az igazság, melyik lehetek: 
hogy Dsuang Dszi álmodta-e a lepkét 
vagy a lepke álmodik engemet? –

Én jót nevettem: – Ne tréfálj, Dsuang Dszi! 
Ki volnál? Te vagy: Dsuang Dszi! Te hát! – 
Ő mosolygott: – Az álombeli lepke 
épp így hitte a maga igazát! –

Ő mosolygott, én vállat vontam. Aztán 
valami mégis megborzongatott, 
kétezer évig töprengtem azóta, 
de egyre bizonytalanabb vagyok,

 

és most már azt hiszem, hogy nincs igazság, 
már azt, hogy minden kép és költemény, 
azt, hogy Dsuang Dszi álmodja a lepkét, 
a lepke őt és mindhármunkat én.

*

 

A bejegyzés trackback címe:

https://7sjeg.blog.hu/api/trackback/id/tr8514214917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orica Középföldi 2018.09.01. 07:14:54

Hiányozni fog.
Hisze mindenki távozó hiányzik, akit szerettünk, miközben velünk marad, csak már nem lesznek új, nagyszerű pillanatok.
Köszönöm az éjféli verseket. Majd valahol, valamikor folytatjuk.

guma 2018.09.01. 18:54:15

vele dumáltam a legtöbbet, akkor...
szerettem a vers ajánlatait és sokszor hiányzott mostanában ez a fajta szellemi lazítása...

sajnálom.
már nem anekdotázik többet nekem.
már most is hiányzik....

taga20 2018.09.08. 13:10:15

szerettem a zenéjét, akarom mondani a verseit, pedig egyiket se értettem.

a jók mennek el, nem az..., na nem folytatom.

legyen neki széles az út.

offforever.blog.hu/2018/02/16/2018_a_kutya_eve#cdiv34644230

taga20 2018.09.08. 14:25:21

és hogy méltóképpen lerójam tiszteletem a mester előtt, ezt küldöm neki, bárhol is van most.

gittegylet.com/2015/11/28/william-blake-tigris-ket-forditasban-es-eredetiben-a-szerzo-illusztraciojaval/

jaegtoer 2018.09.09. 08:55:39

@taga20:

"Talán balga beszéd, hogy a gyümölcs termi a fát, de egy jókedvű "köszönöm" életre hívhatja a köszönet okát." [Simon András]

ezernevű (törölt) 2018.09.09. 16:37:41

@taga20:

Én is.

Armand Monjo

Minden halott barát

Minden halott barát
nagy feladatot ró reánk
hogy befejezzük a megszakadt életet

Minden halott barát
reánk kiált hogy jobban éljünk
ne vesztegessük el a ránk hagyott időt
varázslóvá legyünk
akiről álmodott
pillangók szelídítője legyünk
cselekvő foszlatója fellegeknek
bűvészinasa az örömnek
s a szerelemben láncreakció.

/Gereblyés László ford./

Sir Bates dö Hól 2018.09.11. 21:07:44

egy hete gondolkodom, hogy mit is írhatnék... inkább újraolvastam a kommentjeit...

Orica Középföldi 2018.09.12. 08:07:09

@Sir Bates dö Hól:

Szegényebb lett a világ? Eltűnt egy szín a palettánkról? Gyászolják a lengőfülű törpenyulak is?
Semmit és mindent tudtunk róla? A higgadtság élő szobra volt? Az ismeretterjesztés elkötelezettjeként hihetetlen eleganciával terelt az olvasandók felé? Lenne még.

Sir Bates dö Hól 2018.09.12. 17:42:30

@Orica Középföldi: számomra a kommentjeiben él tovább... (mint nyúl is)

látjátok feleim szümtükkel 2018.09.19. 20:34:28

Bikini: Angyali üdvözlet

Az angyalokban mindig is hittem,
A fenyő alatt csodát reméltem.
Bontogattam az ajándékokat,
Mint szárnyaim s a bájitalokat.

Az angyalokban mindig is hittem,
Egyszer egyet oltár elé vittem.
Jóban-rosszban esküt fogadtunk,
Együtt repültünk és aztán zuhantunk.

Nem háborgok, pedig háborúk dúlták fel a lelkem,
Nem lázadok, de egy egész világ dőlt össze bennem.
Csak nézem, ahogy betemet az éteri por
Majd találkozunk
Valahol, valamikor.

A szellemekben, mindig is hittem,
Legendákkal az agyam bevetettem.
Elmúlik minden, az élet olyan más,
Nincsenek ősök, sem angyal legendák.

Nem háborgok, pedig háborúk dúlták fel a lelkem,
Nem lázadok, de egy egész világ dőlt össze bennem.
Csak nézem, ahogy betemet az éteri por
Majd találkozunk
Valahol, valamikor.

Nem háborgok, pedig háborúk dúlták fel a lelkem,
Nem lázadok, de egy egész világ dőlt össze bennem.
Csak nézem, ahogy betemet az éteri por
Majd találkozunk
Valahol, valamikor.

www.youtube.com/watch?v=9nwX6_73S8M

Találkozunk valahol, valamikor?

hacsaturján 2018.09.20. 16:01:37

@Sir Bates dö Hól:

nekem is csak annyi jutott eszembe, hogy sit tibi terra brevis, bazmeg! s a többi néma csönd.

guma 2019.04.27. 08:01:29

@Orica Középföldi: csatlakozott hozzá!

@Sir Bates dö Hól:

@hacsaturján:

.... a többi néma csend!

Sir Bates dö Hól 2019.04.27. 14:00:33

@guma: már túl vagyok a döbbeneten és sokkon, így hát tekerek egy jót, és megünneplem, hogy voltam oly' szerencsés, hogy ismerhettem, s ő sem utált engem, s hálás vagyok a sok linkért és cikkért, no meg azért, mert türelemmel terelgetett a magam irányába... nekem ő volt a nacs'asszony, bár utálta, ha így hívtam, sz'al, minden jót nagyasszonya a netnek...
szerintem, mint igaz ateista, ő is inkább azt szeretné, ha az életét ünnepelnénk, így őrizve meg gondolatait, s rajtuk keresztül magamagát.
süti beállítások módosítása